prilagodba pristupačnosti accessibility adjustment
A A
RBC OKVIR

Smjernice OECD za multinacionalna poduzeća o odgovornom poslovnom ponašanju

Smjernice OECD-a za multinacionalna poduzeća o odgovornom poslovnom ponašanju predstavljaju skup preporuka o odgovornom poslovnom ponašanju za multinacionalna poduzeća koja posluju na područjima država pristupnica ili s njih. Republika Hrvatska pristupila je Smjernicama 2019.

Multinacionalna poduzeća mogu biti u privatnom, državnom ili mješovitom vlasništvu. Smjernice nisu namijenjene isključivo velikim poduzećima. Primjenjuju se i na mala i srednja poduzeća (MSP-ove) koja su aktivna na multinacionalnoj razini, uz uvažavanje činjenice da mala i srednja poduzeća nemaju iste kapacitete za njihovu provedbu kao velika poduzeća. Smjernice se odnose na sve subjekte u sklopu multinacionalnog poduzeća (matična poduzeća i/ili lokalni subjekti). Cilj Smjernica nije uvođenje različitog postupanja prema multinacionalnim poduzećima u odnosu na postupanje prema domaćim poduzećima, već one predstavljaju dobru praksu za sve. Stoga se od multinacionalnih i nacionalnih poduzeća očekuje da se ponašaju jednako u svim u slučajevima u kojima se Smjernice primjenjuju na jedne i na druge.

Smjernice sadržavaju dobrovoljna načela i standarde za odgovorno poslovno ponašanje u skladu s važećim zakonima i međunarodno priznatim standardima. Smjernice sadržavaju preporuke za odgovorno poslovno ponašanje koje mogu nadilaziti ono što su poduzeća zakonski obvezna poštovati. Preporuka vlada upućena poduzećima da se pridržavaju Smjernica razlikuje se od pitanja pravne odgovornosti i primjene prava.

Smjernice pokrivaju devet tematskih područja: ljudska prava, objavljivanje informacija, zapošljavanje i odnose između poslodavaca i radnika, okoliš, borbu protiv podmićivanja i drugih oblika korupcije, interese potrošača, znanost, tehnologiju i inovacije, tržišno natjecanje i oporezivanje.

Glavna poglavlja
Smjernica

U ovom poglavlju utvrđuju se koncepti i načela koji osiguravaju kontekst za preporuke koje slijede u ostalim poglavljima. U njemu se ističe, među ostalim, da je primarna obveza poduzeća pridržavanje domaćih zakona te se navodi na koja se poduzeća Smjernice odnose.

 

1.
Koncepti i načela

U ovom poglavlju uspostavljaju se zajednička načela za naredna poglavlja. Uključuje odredbe koje se odnose na dubinsku analizu, prepoznavanje, sprečavanje i ublažavanje štetnih učinaka te uključivanje dionika.

2.
Opće politike

Ovo poglavlje poziva poduzeća da posluju transparentno te da uzimaju u obzir stajališta i zahtjeve dioničara i drugih dionika u pogledu informiranja. Preporučuje se objavljivanje informacija iz dvaju područja: informacije o poduzeću, uključujući njegovu financijsku situaciju, financijske rezultate, vlasništvo i nadzor kao i informacije o društvenim pitanjima, pitanjima zaštite okoliša i rizicima.

3.
Objavljivanje informacija

Ovo je poglavlje usklađeno s UN-ovim okvirnim programom Zaštita, poštovanje i pomoć i Vodećim načelima o poslovanju i ljudskim pravima.

4.
Ljudska prava

Ovo poglavlje promovira poštovanje temeljnih radničkih prava i uspostavu odgovornih odnosa između poslodavaca i radnika koji ih podržavaju, kao što su pravo na osnivanje sindikata i učlanjenje u sindikate, doprinos ukidanju dječjeg rada i prisilnog rada te njihovo ukidanje kao i načelo jednakih mogućnosti i jednakog postupanja. Terminologija korištena u ovom poglavlju odgovara terminologiji korištenoj u dokumentima Međunarodne organizacije rada.

5.
Zapošljavanje i odnosi između poslodavaca i radnika

Ovo poglavlje sadržava preporuke poduzećima da kontinuirano rade na poboljšavanju zaštite okoliša i maksimiziraju svoj doprinos zaštiti okoliša odgovarajućim upravljanjem rizicima za okoliš.

6.
okoliš

Ovo poglavlje sadržava konkretne preporuke antikorupcijskih mjera koje se temelje na međunarodnim ugovorima kao što su Konvencija OECD-a o borbi protiv podmićivanja stranih javnih službenika u međunarodnim poslovnim transakcijama.

7.
Borba protiv podmićivanja, traženja mita i iznuda

Ovo poglavlje poziva poduzeća da primjenjuju poštene poslovne, marketinške i oglašivačke prakse te poduzimaju sve potrebne mjere za osiguravanje kvalitete i pouzdanosti roba i usluga koje pružaju.

8.
interesi potrošača

Ovo poglavlje promiče prijenos tehnologija zemljama domaćinima i doprinos njihovim inovacijskim kapacitetima te uzimanje u obzir etičkih, pravnih, radnih, društvenih i ekoloških izazova koje donose nove tehnologije.

9.
Znanost, tehnologija i inovacije

Ovo poglavlje sadrži preporuke za poduzeća da posluju u skladu sa svim važećim zakonima i propisima o zaštiti tržišnog natjecanja.

10.
Tržišno natjecanje

Ovo poglavlje poziva poduzeća da poštuju ne samo slovo već i smisao poreznih zakona i propisa zemalja u kojima posluju, surađuju s nadležnim tijelima i pružaju im relevantne ili zakonom propisane informacije.

11.
oporezivanje

<
>
Dubinska analiza

Osim toga, Smjernice sadržavaju opću preporuku da poduzeća provedu dubinsku analizu kako bi prepoznala štetne učinke u svim ovim područjima te pristupila njihovu rješavanju.

Za potrebe Smjernica dubinska analiza je postupak koji kao sastavni dio sustava donošenja poslovnih odluka i upravljanja rizicima poduzećima omogućava da prepoznaju, spriječe i ublaže stvarne i potencijalne štetne učinke svojih aktivnosti te pojasne kako pristupaju rješavanju tog pitanja. Dubinska analiza može se uključiti u šire sustave upravljanja rizicima unutar poduzeća pod uvjetom da ne bude ograničena samo na prepoznavanje stvarnih rizika za samo poduzeće i upravljanje njima, nego da obuhvaća i rizike od štetnih učinaka u područjima obuhvaćenima Smjernicama.

Provedba dubinske analize može pomoći poduzećima da izbjegnu rizik od nastupanja štetnih učinaka. Na prirodu i opseg dubinske analize, odnosno na konkretne korake koje je potrebno poduzeti ovisno o specifičnoj situaciji utječu čimbenici poput konteksta poslovanja poduzeća i posebnih preporuka iz Smjernica te bi ona trebala biti razmjerna veličini poduzeća, njegovoj povezanosti sa štetnim učinkom i ozbiljnosti štetnog učinka.

Smjernice se odnose na štetne učinke koje su izazvala ili kojima su doprinijela sama poduzeća ili na učinke koji su izravno povezani s njihovim poslovanjem, proizvodima ili uslugama u okviru poslovnih odnosa. Ako poduzeće izaziva ili može izazvati štetan učinak, trebalo bi poduzeti potrebne korake kako bi se takav učinak zaustavio ili spriječio. Ako poduzeće doprinosi ili može doprinijeti štetnom učinku, trebalo bi poduzeti potrebne korake kako bi se takav doprinos zaustavio ili spriječio te upotrijebiti svoj utjecaj kako bi se preostali učinci ublažili u najvećoj mogućoj mjeri. Smatra se da utjecaj postoji ako poduzeće ima sposobnost utjecati na promjenu štetne prakse subjekta odgovornog za štetu.

Konkretni slučajevi

Smjernice također predviđaju mehanizam za prijavljivanje konkretnih slučajeva povezanih s navodnim nepoštivanjem Smjernica. Prema tom mehanizmu, zemlje koje su pristupile Smjernicama dužne su uspostaviti nacionalnu kontaktnu točku (NKT) za odgovorno poslovno ponašanje koja djeluje kao izvansudski mehanizam za pritužbe.

Od 2000. godine prijavljeno je više od 650 konkretnih slučajeva. Većinu su pokrenule nevladine organizacije, pojedinci i sindikati, pri čemu su glavne teme bile ljudska prava i dubinska analiza, prava radnika, okoliš i objavljivanje informacija. Slučajevi su se odnosili na poslovanje poduzeća u preko 100 zemalja i područja te na različite sektore, osobito na proizvodni, ekstraktivni i financijski sektor.