Za odgovorno poslovno ponašanje Komisija koristi izraz društveno-odgovorno poslovanje (Corporate Social Responsibility), definirajući ga kao odgovornost poduzeća za njihov utjecaj na društvo.
Okoliš i klima – politike zaštite okoliša i klime povezane s društveno odgovornim poslovanjem
Cilj politika povezanih s okolišem jest zaštititi okoliš i biološku raznolikost, smanjiti rizike za zdravlje ljudi i promicati prelazak na kružno gospodarstvo. Taj je cilj povezan s glavnim ciljem europskog zelenog plana nastojati biti prvi klimatski neutralan kontinent.
Krčenje šuma cilj EU-a je zaštititi i poboljšati zdravlje postojećih šuma, osobito primarnih šuma, uz značajno povećanje održive, biološki raznolike šumske pokrivenosti diljem svijeta.
Paket Spremni za 55 % – klima zakonski prijedlozi unutar paketa Spremni za 55 % pokrivaju širok raspon područja, uključujući klimu, energiju, promet i oporezivanje, određujući načine na koje će Komisija postići ažurirani cilj smanjenja neto emisija stakleničkih plinova za 55 % do 2030.
Mehanizam za ugljičnu prilagodbu na granicama (CBAM) ključni je alat EU-a za određivanje pravedne cijene ugljika emitiranog tijekom proizvodnje robe s višom razinom emisija ugljika koja ulazi u EU i za poticanje čišće industrijske proizvodnje u zemljama koje nisu članice EU-a.
Ekološki dizajn za održive proizvode novom uredbom poboljšat će se kružnost proizvoda EU-a, energetska učinkovitost i drugi aspekti okolišne održivosti.
Tvrdnje o prihvatljivosti za okoliš: novi kriteriji za sprečavanje poduzeća u navođenju zavaravajućih tvrdnji o okolišnim vrijednostima njihovih proizvoda i usluga.
Osnaživanje potrošača za zelenu tranziciju prijedlog osnažuje potrošače za zelenu tranziciju putem bolje zaštite od nepoštene poslovne prakse kao i putem boljeg informiranja.
Poslovanje i biološka raznolikost Platforma EU-a za poslovanje i biološku raznolikost osigurava jedinstveni forum za dijalog i političko sučelje za raspravu o vezama između poslovanja i biološke raznolikosti na razini EU-a.
Akt o industriji s nultom neto stopom emisija inicijativa proizašla iz Industrijskog plana u okviru zelenog plana čiji je cilj povećati proizvodnju čistih tehnologija u EU-u. To znači povećanje proizvodnih kapaciteta EU-a za tehnologije koje podržavaju prelazak na čistu energiju i ispuštaju iznimno niske, nulte ili negativne emisije stakleničkih plinova.
Direktiva o odgovornosti za okoliš uspostavlja okvir za odgovornost za okoliš u pogledu sprečavanja i otklanjanja štete u okolišu na temelju načela „onečišćivač plaća” za vlastito poslovanje. Ne pokriva lance vrijednosti.
Socijalna politika o korporativnoj društvenoj odgovornosti.
Proglas Europskog stupa socijalnih prava Europske komisije, Europskog parlamenta i Vijeća iz studenoga 2017. četvrti je glavni pokušaj jačanja socijalne dimenzije Europske unije od njezina osnutka. Stup socijalnih prava usmjeren je na bolje ostvarivanje prava građana temeljenih na 20 ključnih načela.
Poslovanje i ljudska prava rastuća složenost i globalizacija lanaca opskrbe čini sve važnijim promicanje primjene visokih standarda ljudskih prava i održivosti u zemljama EU-a i diljem svijeta. U skladu s tim, EU je predvodnik u provedbi Vodećih načela Ujedinjenih naroda o poslovanju i ljudskim pravima prvog globalno dogovorenog standarda za sprečavanje, pristupanje rješavanju i otklanjanje negativnih učinaka na ljudska prava uzrokovanih poslovnim aktivnostima.
Agencija Europske unije za temeljna prava (FRA) također pokriva aspekte poslovanja i ljudskih prava u svojem radu.
Akcijski plan EU-a za ljudska prava i demokraciju cilj je akcijskog plana poboljšati vodstvo EU-a u području ljudskih prava i optimizirati njegov proces odlučivanja, ojačati partnerstva s vladama, poslovnim subjektima i socijalnim partnerima, riješiti nedostatke u pogledu odgovornosti i narušavanje vladavine prava.
Komunikacija Europske komisije o dostojanstvenom radu u cijelom svijetu ponovno potvrđuje obvezu EU-a da podržava dostojanstven rad, kako kod kuće, tako i diljem svijeta. Ukidanje dječjeg rada i prisilnog rada ključan su dio tog nastojanja.
Prisilni rad: EU ima nekoliko pravnih osnova koje se bave prisilnim radom, poput one o trgovini ljudima i o sankcijama protiv poslodavaca koji zapošljavaju migrante s nereguliranim statusom Nadalje, Europska komisija izdala je smjernice kako bi pomogla europskim poduzećima da djeluju u skladu s međunarodnim standardima o prisilnom radu u okviru svojeg poslovanja i svojih lanaca opskrbe.
Komisija je 2022. iznijela i Prijedlog Uredbe o zabrani proizvoda nastalih prisilnim radom na tržištu Unije.
Dječji rad EU kontinuirano poduzima mjere za uklanjanje temeljnih uzroka dječjeg rada pristupajući problemu siromaštva i nejednakosti, poboljšavajući pristup kvalitetnom obrazovanju i socijalnoj zaštiti, promičući provedbu dubinske analize za održive lance opskrbe i podržavajući partnerske vlade, lokalne subjekte i poduzeća, osobito u najpogođenijim zemljama.
Rodna ravnopravnost EU je zadnjih desetljeća postigao znatan napredak u području rodne ravnopravnosti. Cilj je da u Uniji žene i muškarci, djevojčice i dječaci u svoj svojoj raznolikosti, mogu slobodno kročiti putem koji su odabrali, imati jednake mogućnosti za uspjeh te ravnopravno sudjelovati u našem europskom društvu i voditi ga.
Borba protiv diskriminacije članak 10. Ugovora o Europskoj uniji navodi pravo na jednakost i nediskriminaciju. On propisuje da EU prilikom definiranja i provođenja svojih politika i aktivnosti treba težiti borbi protiv diskriminacije na temelju spola, rasnog ili etničkog podrijetla, vjere ili uvjerenja, invaliditeta, dobi ili seksualne orijentacije.
Zaštita podataka pravo na privatnost i zaštitu podataka temeljni je aspekt suvremenog društva. EU je 2016. godine donio Opću uredbu o zaštiti podataka (GDPR) koja uređuje obradu osobnih podataka povezanih s pojedincima u EU-u koju obavlja pojedinac, trgovačko društvo ili organizacija. Njome se povećava transparentnost uporabe podataka od strane poduzeća ili tijela javne uprave.
Pravila upravljanja o društveno odgovornom poslovanju.
Dubinska analiza korporativne održivosti Vijeće Europske Unije je 24. svibnja 2024. službeno usvojilo Direktivu o dužnoj pažnji za održivo poslovanje i izmjeni Direktive (EU) 2019/1937 te Uredbe (EU) 2023/2859 čime je završen zakonodavni proces. Direktiva uvodi obveze za velika poduzeća u pogledu negativnih utjecaja njihovih aktivnosti na ljudska prava i zaštitu okoliša. Pravila se ne odnose samo na poslovanje poduzeća, već i na aktivnosti njihovih društava kćeri i njihovih poslovnih partnera duž lanca aktivnosti poduzeća. Direktiva će utjecati na EU poduzeća s više od 1000 zaposlenika s prometom većim od 450 milijuna eura te poduzeća osnovana u skladu s zakonodavstvom treće zemlje s prometom većim od 450 milijuna eura u Uniji i njihovim aktivnostima u rasponu od proizvodnje robe ili pružanja usluga do daljnje distribucije, transporta ili skladištenja proizvoda. Poduzeća na koja utječe Direktiva morat će preuzeti i implementirati sustav temeljen na riziku za praćenje, sprječavanje ili otklanjanje ljudskih prava ili šteta za okoliš utvrđenih Direktivom. Poduzeća na koja se Direktiva odnosi također će morati usvojiti i provesti plan klimatske tranzicije u skladu s Pariškim sporazumom o klimatskim promjenama.
Države članice imaju rok od dvije godine za usklađenje s Direktivom. Direktiva će se primjenjivati ovisno o veličini poduzeća u vremenskom okviru:
– 3 godine od stupanja na snagu Direktive za poduzeća s više od 5000 zaposlenika i prometom od 1500 milijuna eura
– 4 godine od stupanja na snagu za poduzeća s više od 3000 zaposlenika i prometom od 900 milijuna eura
– 5 godina od stupanja na snagu Direktive za poduzeća s više od 1000 zaposlenih i prometom od 450 milijuna eura.
Javna nabava prema pravilima EU-a o javnoj nabavi, javni naručitelji mogu pri kupnji radova, dobara ili usluga uzimati u obzir više aspekata. Primjeri uključuju zaštitu okoliša, podršku socijalnim pitanjima i poticanje inovacija. Važni elementi u poticanju održivosti gospodarstva EU-a mogu biti zelena javna nabava i socijalna javna nabava
Borba protiv korupcije borba protiv korupcije važan je element odgovornog poslovanja.
Za borbu protiv poreznih prijevara i utaja kaznenih djela povezanih s korupcijom, Direktiva (EU) 2010/24 predviđa uzajamnu pomoć kod naplate potraživanja vezanih za poreze, carine i druge mjere. Direktiva (EU) 2011/16 o administrativnoj suradnji u području oporezivanja predviđa uzajamnu pomoć u borbi protiv porezne utaje i izbjegavanja poreza, kao i mjere za povećanje transparentnosti oporezivanja trgovačkih društava.
Izvješća po zemljama (CBCR) cilj je Direktive u pogledu obvezne automatske razmjene informacija u području oporezivanja povećati transparentnost oporezivanja velikih multinacionalnih poduzeća. Ovisno o ishodu procjene učinka javnog izvješćivanja po zemljama, moguće da će Komisija predložiti da se za multinacionalna poduzeća s prihodima koji premašuju 750 milijuna eura uvede obveza javnog objavljivanja iznosa plaćenog poreza na dobit.
Direktivom (EU) 2007/36 o izvršavanju pojedinih prava dioničara utvrđuju se određena prava dioničara trgovačkih društava uvrštenih na burzu. Ta direktiva izmijenjena je Direktivom (EU) 2017/828 kojoj je cilj potaknuti dugoročnije sudjelovanje dioničara.
Zaštita zviždača pružanje učinkovite zaštite zviždačima (tj. osobama koje prijavljuju ili otkrivaju informacije o nepravilnostima) od odmazde povećava pravnu sigurnost potencijalnih zviždača i time potiče prijavljivanje nepravilnosti, među ostalim putem medija. Direktiva (EU) 2019/1937 o zaštiti osoba koje prijavljuju povrede prava Unije donesena je 23. listopada 2019. i stupila je na snagu 16. prosinca 2019.
Jednake plaće Direktiva o transparentnosti plaća stupila je na snagu 6. lipnja 2023. Nova pravila osigurat će veću transparentnost i učinkovito provođenje načela jednakih plaća žena i muškaraca a žrtvama diskriminacije u pogledu plaća poboljšati pristup pravosuđu.
Održivo financiranje podrazumijeva proces u okviru kojeg se pri donošenju odluka o investicijama u financijskom sektoru uzimaju u obzir okolišna, socijalna i upravljačka (ESG) pitanja, što vodi dugoročnijim ulaganjima u održivu gospodarsku djelatnost.
Okvir EU-a za održivo financiranje uključuje sljedeće temeljne elemente:
Korporativno objavljivanje informacija povezanih s klimom postoje smjernice EU-a za poduzeća o tome kako izvještavati o učinku njihova poslovanja na klimu i o učinku klimatskih promjena na njihovo poslovanje.
Oznake EU-a za referentne vrijednosti (klima, okolišni, socijalni i upravljački čimbenici) i objavljivanje informacija o okolišnim, socijalnim i upravljačkim čimbenicima referentnih vrijednosti pomažu učiniti metodologije utvrđivanja referentnih vrijednosti transparentnijima kada je riječ o ESG-u i postavljaju standarde za metodologiju utvrđivanja referentnih vrijednosti za nisku razinu ugljika i za ESG u EU-u.
Objavljivanje informacija povezanih s održivosti u sektoru financijskih usluga (SDFR) uredba donesena 2019. obvezuje ponuđače financijskih proizvoda i financijske savjetnike na objavljivanje informacija povezanih s održivosti krajnjim investitorima.
Standard za europske zelene obveznice standard na razini EU-a koji potiče sudionike na tržištu da izdaju i ulažu u zelene obveznice EU-a poboljšavajući učinkovitost, transparentnost, usporedivost i vjerodostojnost tržišta.
Taksonomija taksonomija EU-a je sustav klasifikacije koji uspostavlja popis ekološki održivih gospodarskih aktivnosti. Mogla bi uvelike pomoći EU-u pri povećanju održivih ulaganja i provođenju europskog zelenog plana.
Korporativno izvješćivanje o održivosti: na temelju pravila EU-a velika poduzeća i poduzeća koja kotiraju na burzi dužna su redovito objavljivati izvješća o socijalnim i ekološkim rizicima s kojima se suočavaju te o učincima svojih poslovnih aktivnosti na ljude i okoliš. Dana 5. siječnja 2023. stupila je na snagu Direktiva o korporativnom izvješćivanju o održivosti Tom novom direktivom moderniziraju se i osnažuju pravila o socijalnim i ekološkim informacijama koje moraju objavljivati trgovačka društva .
Inicijative za sektore i proizvode
Baterije: u prosincu 2020. Komisija je predložila novu Uredbu o baterijama Cilj je te Uredbe osigurati da baterije koje se stavljaju na tržište EU-a budu prikladne za kružno gospodarstvo te da budu održive i sigurne tijekom svog cjelokupnog životnog ciklusa.
Krčenje šuma: EU teži zaštititi i poboljšati zdravlje postojećih šuma, posebno primarnih šuma, uz istodobno značajno povećavanje održive, biološki raznolike pokrivenosti šumama širom svijeta. Uredba iz 2023. godine o lancima opskrbe bez deforestacije fokusira se na određene sirovine i lance opskrbe proizvoda. Ima vrlo konkretan cilj – smanjiti utjecaj potrošnje i proizvodnje EU-a na globalno krčenje i degradaciju šuma.
Uredba o utvrđivanju obveza dužne pažnje u lancu opskrbe za uvoznike Unije koji uvoze kositar, tantal i volfram, njihove rude i zlato podrijetlom iz sukobima pogođenih i visokorizičnih područja cilj je Uredbe pomoći u suzbijanju trgovine četirima mineralima – kositrom, tantalom, volframom i zlatom – od koje se ponekad financiraju oružani sukobi ili se pri njihovu iskapanju koristi prisilni rad. Uredbom se od europskih poduzeća u lancu opskrbe zahtijeva da osiguraju da te minerale i metale uvoze isključivo iz odgovornih izvora i područja u kojima nema sukoba.
Održivi tekstil: Strategija EU-a za održive i kružne tekstilne proizvode bavi se proizvodnjom i potrošnjom tekstila, prepoznajući pritom važnost sektora tekstila. Cilj je Strategije stvoriti zeleniji, konkurentniji sektor koji će biti otporniji na globalne šokove.
Strategija „od polja do stola” u srcu je europskog zelenog plana a cilj joj je stvaranje pravednih, zdravih i ekološki prihvatljivih prehrambenih sustava.
Zajednička ribarstvena politika to je skup pravila za održivo upravljanje europskim ribarskim flotama i očuvanje ribljih stokova.
Europski akt o kritičnim sirovinama osigurat će EU-u pristup sigurnoj i održivoj opskrbi kritičnim sirovinama, omogućujući Europi da ostvari svoje klimatske i digitalne ciljeve za 2030. Jedan od ciljeva je poboljšanje održivosti i kružnosti kritičnih sirovina na tržištu EU-a.
Plastika EU poduzima akcije vezane za plastiku kako bi se borio protiv onečišćenja plastikom i otpada u moru te ubrzao prelazak na kružno gospodarstvo plastike.
Kemikalije Strategija održivosti u području kemikalija – prelazak na netoksičan okoliš objavljena 14. listopada 2020., bila je prvi korak prema postizanju cilja nulte stope onečišćenja postavljenog europskim zelenim planom Komisije.
Druge potporne mjere, alati i studije
Podrška održivosti za MSP-ove
Kao najveća mreža podrške malim i srednjim poduzećima (MSP-ovima) na svijetu, Europska poduzetnička mreža (Enterprise Europe Network) pruža poduzećima konkretna stručna znanja i savjete posredstvom savjetnika za održivost koji će prilagoditi svoje savjete poduzećima za održivo poslovanje za budućnost.
Dostupan je vodič sa savjetima za savjetnike u području DOP-a koji pomažu MSP-ovima, uključujući smjernice o DOP-u za MSP-ove.
MSP-ovi se mogu koristiti i kontrolnim popisom za odgovorno i održivo ponašanje te dokument o dobroj praksi koji uključuje 30 slučajeva MSP-ova i startupova koji uspješno osmišljaju i provode DOP kao i aktivnosti povezane s održivošću.
Europska komisija objavila je Vodič za ljudska prava u okruženju malih i srednjih poduzeća kao i sektorske vodiče za primjenu Vodećih načela UN-a za sektor IKT-a te naftni i plinski sektor kao i za agencije za zapošljavanje
Komisija je 2021. objavila smjernice kako bi pomogla poduzećima EU-a da svoje poslovanje i lance opskrbe usklade s međunarodnim standardima o prisilnom radu.
EU je objavio i opće Smjernice o ljudskim pravima o pitanjima važnima za EU, uglavnom usmjerene na delegacije EU-a.
Portal Due diligence ready! (Spremni za dubinsku analizu!): kao dio uredbe o mineralima iz područja sukoba i visokorizičnih područja uspostavljen je portal za podršku MSP-ovima u primjeni uredbe. Uključuje alat za dubinsku analizu.
U suradnji s Međunarodnim centrom za trgovinu (ITC), Komisija je u travnju 2022. objavila smjernice za osmišljanje učinkovite i uključive popratne podrške zakonodavstvu o dubinskoj analizi: Kako učiniti obavezno poštovanje ljudskih prava i okolišne dubinske analize korisnima za sve
Vodič za društveno odgovornu kupnju praktičan je vodič za javnu nabavu. Uključuje konkretne prijedloge i primjere te pokriva cjelokupni postupak nabave.
Služba za korisničku podršku za zelenu javnu nabavu EU-a (EU Green Public Procurement Helpdesk) osigurava pravodobne i točne odgovore na pitanja dionika te promiče i širi informacije o zelenoj javnoj nabavi. Dostupna je svim zainteresiranim stranama unutar EU-a i EGP-a.
Uptake of Corporate Social Responsibility (CSR) by European SMEs and start-ups (2021.)
Study on due diligence requirements through the supply chain (2020.)
Study on directors’ duties and sustainable corporate governance (2020.)
Obnovljena strategija EU-a za društveno odgovorno poslovanje za razdoblje 2011. – 2014. (2011.)
Komunikacija o budućim koracima za održivu europsku budućnost (2016.)
Dokument za razmatranje: o održivoj Europi do 2030. (2019.)
Akcijski plan EU-a o ljudskim pravima i demokraciji za razdoblje 2020. – 2024. (2020.)