prilagodba pristupačnosti accessibility adjustment
A A
konkretni slučajevi

Postupanje u konkretnim slučajevima

Jedna je od ključnih zadaća Nacionalne kontaktne točke da doprinosi rješavanju pitanja koja se odnose na primjenu Smjernica OECD-a za multinacionalna poduzeća o odgovornom poslovnom ponašanju u konkretnim slučajevima, i to na nepristran, predvidljiv i pravičan način, u skladu s načelima i standardima iz Smjernica.

Konkretni slučajevi nisu pravni slučajevi, a NKT nije pravosudno tijelo. NKT ne može nametnuti sankcije, propisati naknadu niti prisiliti stranke da sudjeluju u postupku mirenja ili posredovanja. Rješavanje sporova putem NKT-a trebalo bi biti sporazumno i usmjereno na pronalaženje obostrano prihvatljivih rješenja koja su u skladu sa Smjernicama.

Nacionalna kontaktna točka rješava konkretne slučajeve prema usvojenim Pravilima postupanja.

Postupak pred NKT-om dobrovoljan je i besplatan za sve uključene stranke.

Vodeća načela za konkretne slučajeve:
  • dostupnost – podrazumijeva osiguravanje pristupa rješavanju konkretnih slučajeva podnositeljima bez naknade te uz jasne i jednostavne uvjete za podnošenje prijave i provođenje postupka te prikladnu fleksibilnost postupanja (npr. na daljinu)
  • transparentnost i povjerljivost – postupanje u konkretnim slučajevima bit će transparentno kako bi se izgradilo povjerenje u postupak rješavanja konkretnog slučaja i promicala učinkovita provedba Smjernica. Ipak, postoje posebne okolnosti u kojima je opravdano čuvanje povjerljivosti određenih činjenica i argumenata koje su iznijele stranke, npr. zaštita osjetljivih poslovnih informacija poput poslovne tajne ili povjerljivost identiteta pojedinaca uključenih u postupak ako njihovo otkrivanje izlaže njih ili povezane osobe riziku od odmazde
  • nepristranost i pravičnost – nepristranost u rješavanju konkretnih slučajeva, uz izuzimanje članova NKT-a koji su u mogućem sukobu interesa
  • poštenje – sudjelovanje stranaka u postupku odvijat će se pod poštenim i pravičnim uvjetima
  • predvidljivost – predvidljivost na temelju pružanja jasnih i javno dostupnih informacija o ulozi NKT-a u rješavanju konkretnih slučajeva, uključujući informacije o pružanju dobrih usluga, fazama procesa rješavanja konkretnog slučaja s okvirnim rokovima i kriterijima za početnu procjenu, očekivanjima u pogledu dobre vjere i povjerljivosti, prirodi postupka i njegovim mogućim rezultatima te mogućoj ulozi NKT-a u praćenju provedbe postignutog dogovora ili preporuka NKT-a među strankama
  • postupanje u dobroj vjeri – postupak rješavanja konkretnog slučaja dobrovoljan je. Od svih stranaka uključenih u postupak očekuje se djelovanje u dobroj vjeri, što uključuje pravodobno reagiranje, poštovanje zahtjeva povjerljivosti informacija, kad je to potrebno i u skladu s načinima obrade predmeta NKT-ova, suzdržavanje od davanja netočnih informacija o iznesenom problemu i postupku, osobito u javnoj komunikaciji, suzdržavanje od prijetnji odmazdom nad strankama uključenima u postupak ili samim NKT-om, te istinsku posvećenost sudjelovanju u postupku radi pronalaženja rješenja za iznesene probleme u skladu sa Smjernicama, uključujući NKT-ovo ozbiljno razmatranje svake ponude dobrih usluga
  • usklađenost sa Smjernicama – vođenje postupka i postizanje dogovora stranaka u skladu s načelima i standardima iz Smjernica.

Do danas su NKT-ovi zaprimili više od 600 prijava konkretnih slučajeva u vezi s problemima koji su se pojavili u više od 100 zemalja i područja.

Baza konkretnih slučajeva

1 korak — Podnošenje slučaja

Tko može podnijeti prijavu?

Zahtjev za pokretanje postupka u vezi s primjenom Smjernica može podnijeti svaka zainteresirana stranka, domaća i strana fizička i pravna osoba, u vezi s poslovanjem poduzeća sa sjedištem u Republici Hrvatskoj ili poduzeća koje posluje u Republici Hrvatskoj, ili u vezi s poslovanjem poduzeća iz Republike Hrvatske u drugoj državi, za koje se pretpostavlja da nije u skladu sa Smjernicama. Podnositelj zahtjeva može djelovati u ime trećih identificiranih stranaka.

Je li potrebno zastupanje?

Kad podnosite prijavu NKT-u ili kada kao poduzeće sudjelujete u konkretnom postupku, ne treba vas zastupati odvjetnik. To je, međutim, dopušteno, a u praksi podnositelje i poduzeća mogu zastupati ili im pomagati odvjetnici ili druge organizacije poput nevladinih organizacija ili sindikata.

BIAC, TUAC i OECD Watch su udruženja koja predstavljaju poslovne subjekte, sindikate i civilno društvo u OECD-u i mogu pružiti smjernice ili pomoć u vezi s konkretnim slučajevima.

Postoji li naknada za podnošenje prijave?

Ne.

Bojite li se odmazde? (Odmazda može uključivati prijetnje nanošenjem štete pojedincu, njegovoj obitelji ili drugim bližnjima, neprimjerene prijetnje prekidom radnog odnosa ili usluga, ili neopravdane prijetnje pravnim postupkom.)

Ako se bojite odmazde, NKT može poduzeti mjere za zaštitu vašeg identiteta u postupku.

Kako podnijeti prijavu NKT-u?

Podnošenje prijave NKT-u vrlo je jednostavno. Prijava se može podnijeti putem obrasca. Prijava se podnosi na hrvatskom ili na engleskom jeziku.

Prijava mora sadržavati barem:

  • informacije na temelju kojih se mogu identificirati stranke i opravdani interes podnositelja
  • dovoljno informacija na temelju kojih se može utvrditi je li prijava obuhvaćena područjem primjene Smjernica i kojim poglavljem te je li NKT nadležan za prijavu
  • opis rezultata koji se želi postići rješavanjem problema u primjeni Smjernica te predmet prijave
  • naznaku jesu li neke od dostavljenih informacija povjerljive prirode (na primjer zbog zakonskih ograničenja ili osobne sigurnosti).

Podnositelj treba uključiti i sve dodatne detalje na koje želi upozoriti NKT.

Upute organizacije OECD Watch o tome kako podnijeti žalbu

 

Prijava se može dostaviti:

  • u elektroničkom obliku na e-adresu Tajništva:

nkt-oecd@mvep.hr / oecd-nkt@mingo.hr

  • u papirnatom obliku osobno ili poštom na adresu Tajništva:

OECD — Nacionalna kontaktna točka

Trg N. Š. Zrinskog 7 – 8, HR-10 000 Zagreb

2 korak — utvrđivanje nadležnosti i koordinacija

(Indikativni rok za dovršetak – jedan mjesec od pokretanja slučaja, pri čemu taj rok može biti produžen u slučaju potrebe za koordinacijom s NKT-ovima drugih država)

Tajništvo NKT-a provjerit će je li nadležno za razmatranje slučaja sukladno području primjene Smjernica OECD-a, a osobito:

  • može li se utvrditi identitet podnositelja i stranke na koju se prijava odnosi
  • ulazi li prijava u područje primjene Smjernica
  • postoji li nadležnost NKT-a.

Budući da države pristupnice upućuju Smjernice poduzećima koja posluju na njihovim državnim područjima ili s njih, NKT-ovi mogu primati konkretne slučajeve u vezi s problemima koji se događaju u njihovim zemljama ili alternativno u vezi s problemima koji se tiču poduzeća osnovanih u njihovim zemljama.

Prilikom administrativne provjere Tajništvo NKT-a ne ulazi u meritum slučaja. Tajništvo NKT-a može tražiti od podnositelja da u razumnom roku dostavi dodatna pojašnjenja kako bi utvrdilo da li je NKT nadležan za postupanje. Ako podnositelj ne dostavi zatražena dodatna pojašnjenja u zadanom roku, smatrat će se da je odustao od prijave.

Ako Tajništvo NKT-a utvrdi da se prijava ne odnosi na teme iz Smjernica ili da ono nije nadležno za nju, obavijestit će o tome podnositelja. Tajništvo NKT-a objavit će priopćenje o podnesenoj prijavi i utvrđenim neprikladnostima ili nenadležnostima.

Ako Tajništvo NKT-a utvrdi da se prijava odnosi na teme iz Smjernica, a obuhvaća okolnosti koje se odvijaju u različitim matičnim zemljama poduzeća ili zahvaćaju različite matične zemlje, ili ako utvrdi da se zahtjev odnosi na aktivnosti koje imaju utjecaj na druge zemlje ili se odvijaju u njima, Tajništvo NKT-a obavijestit će NKT-ove u tim zemljama radi koordinacije i određivanja vodećeg i pratećeg NKT-a.

Koordinacija s drugim NKT-ovima

Određeni konkretni slučajevi mogu se ticati NKT-ova nekoliko država pristupnica, npr.:

  • kad se konkretni slučaj odnosi na različite matične zemlje i zemlje domaćine pristupnice (npr. u vezi s aktivnostima poduzeća sa sjedištem u jednoj državi pristupnici čiji učinci nastupaju u drugoj državi pristupnici ili poduzeća s različitim sjedištima u više država pristupnica)
  • kad se problemi izneseni u konkretnom slučaju odvijaju u nekoliko država pristupnica ili se tiču nekoliko poduzeća osnovanih u nekoliko država pristupnica
  • kad se isti konkretni slučaj ili povezani konkretni slučaj (kao što su konkretni slučajevi u koje su uključena različita poduzeća aktivna na istom projektu ili u istom opskrbnom lancu) prijave u nekoliko NKT-ova.

Tajništvo NKT-a obavijestit će podnositelja o koordinaciji s NKT-ovima u drugim zemljama i eventualnoj odluci o upućivanju predmeta drugom NKT-u kao vodećem NKT-u. Vodeći NKT odgovoran je za sve aspekte rješavanja konkretnog slučaja.

Ako se utvrdi da je hrvatski NKT nadležan i/ili vodeći NKT, Tajništvo NKT-a o prijavi će obavijestiti stranku protiv koje je prijava podnesena te zatražiti dostavu očitovanja u roku od 14 dana. Po potrebi Tajništvo NKT-a može održati i sastanak s drugom strankom kako bi joj objasnilo Smjernice i pravila postupanja u konkretnim slučajevima.

Po primitku očitovanja druge stranke Tajništvo NKT-a dostavit će svu dokumentaciju Vanjskom tijelu NKT-a na razmatranje i početnu procjenu. Očitovanje druge stranke dostavit će se i podnositelju.

3 korak — početna procjena

(Indikativni rok za dovršetak – tri mjeseca od dostave dokumentacije Vanjskom tijelu)

Pri provođenju početne procjene kojom se utvrđuje treba li prijavljeni slučaj dalje ispitati, Vanjsko tijelo NKT-a utvrdit će je li prijava podnesena u dobroj vjeri i je li vezana za primjenu Smjernica. U tom kontekstu Vanjsko tijelo NKT-a razmotrit će:

  • identitet predmetne stranke i njezin interes za problematiku o kojoj je riječ
  • je li pitanje relevantno za provedbu Smjernica i je li potkrijepljeno, tj. utemeljeno na dovoljnim i vjerodostojnim informacijama
  • je li riječ o subjektu (poduzeću) na koje se primjenjuju Smjernice
  • postoji li veza između aktivnosti poduzeća i pitanja koje se postavlja u konkretnom slučaju
  • relevantnost mjerodavnog prava ili paralelnih postupaka koji se eventualno vode u vezi s istim ili blisko povezanim pitanjima i koji mogu utjecati na konkretni slučaj – NKT može ponuditi strankama dobre usluge u slučajevima kad se paralelni postupci provedeni ili su u tijeku odnosno dostupni predmetnim strankama, no potrebno je procijeniti može li pružanje dobrih usluga pozitivno doprinijeti rješavanju iznesenih problema i/ili provedbi Smjernica u budućnosti te može li prouzročiti ozbiljnu štetu bilo kojoj od stranaka uključenih u te druge postupke ili imati za posljedicu nepoštovanje suda
  • doprinosi li razmatranje predmeta ciljevima i učinkovitoj provedbi Smjernica.

Vanjsko tijelo NKT-a će prilikom razmatranja slučaja saslušati obje stranke, a može imati i odvojene sastanke sa svakom strankom. Vanjsko tijelo NKT-a može se prema potrebi konzultirati i zatražiti mišljenje mjerodavnih tijela, organizacija, stručnjaka i predstavnika poslovne zajednice te radničkih organizacija, savjetovati se s NKT-om druge zemlje te zatražiti informacije i savjetodavne upute od Radne skupine OECD-a u pogledu tumačenja Smjernica u konkretnom slučaju.

U svrhu učinkovitog rješavanja konkretnog slučaja, ako je prepoznato da postoje posebne okolnosti u kojima je opravdano čuvanje povjerljivosti određenih činjenica i argumenata koje su iznijele stranke, Vanjsko tijelo NKT-a na to će upozoriti stranke i poduzeti odgovarajuće mjere za zaštitu osjetljivih informacija, uz potrebu uspostave ravnoteže između transparentnosti i povjerljivosti postupka.

Vanjsko tijelo NKT-a će na počeku postupka obavijestiti stranke da bez pristanka druge stranke ili NKT-a ne smiju otkriti činjenice i argumente koje je tijekom postupka iznijela druga stranka ili sam NKT, a koji već nisu u javnoj domeni. Vanjsko tijelo NKT-a može za to od stranaka tražiti pisana jamstva.

Ako odluči da predmet ne zaslužuje daljnje ispitivanje, Vanjsko tijelo NKT-a izvijestit će stranke o razlozima takve odluke, te će nakon konzultacija sa strankama izdati priopćenje, uzimajući u obzir potrebu očuvanja povjerljivosti osjetljivih poslovnih i drugih podataka. Priopćenje se sastoji od opisa predmeta, prema potrebi stavova uključenih stranaka, koraka koje su NKT i stranke poduzele te obrazloženja odluke Vanjskog tijela NKT-a.

Ako Vanjsko tijelo NKT-a odluči da izneseni zahtjev zaslužuje daljnje ispitivanje, ponudit će uključenim strankama pomoć u rješavanju tog zahtjeva u vidu dobrih usluga. Na prijedlog Vanjskog tijela NKT-a, Tajništvo NKT-a objavit će odluku Vanjskog tijela o tome da izneseni slučaj zahtijeva daljnje ispitivanje, kao i da je donijelo odluku da strankama pruži dobre usluge.

Nuđenje dobrih usluga znači da Vanjsko tijelo NKT-a smatra da ima dovoljno informacija koje opravdavaju daljnje ispitivanje slučaja sukladno Smjernicama. To ne znači da je Vanjsko tijelo NKT-a donijelo nalaz o tome da je poduzeće postupalo u skladu sa Smjernicama ili nije.

4 korak — dobre usluge

(Indikativni rok za dovršetak – šest mjeseci od početka pružanja dobrih usluga)

Ako stranke prihvate dobre usluge Vanjskog tijela NKT-a kao pomoć u rješavanju zahtjeva, Vanjsko tijelo NKT-a utvrdit će sa strankama vremenski raspored postupanja i korake koje će postupak pružanja dobrih usluga uključivati kako bi se postigao dogovor u skladu sa Smjernicama, a slučaj riješio u razumnom roku.

Ako jedna ili sve stranke ne prihvate dobre usluge, Vanjsko tijelo NKT-a pripremit će priopćenje nakon konzultacija s uključenim strankama i dostaviti ga Tajništvu NKT-a radi objave.

Tijekom pružanja dobrih usluga, Vanjsko tijelo NKT-a može se savjetovati s uključenim strankama i po potrebi zatražiti mišljenje relevantnih tijela, organizacija, stručnjaka i predstavnika poslovne zajednice te radničkih organizacija, savjetovati se s NKT-om druge zemlje te zatražiti informacije i savjetodavne upute od nadležnog odbora OECD-a u pogledu tumačenja Smjernica u konkretnom slučaju.

Kako bi se potaknula otvorena rasprava i dijalog zainteresiranih stranaka, postupak pružanja dobrih usluga neformalan je i povjerljiv. Stranke se slažu da će poštovati povjerljivost, osim u mjeri u kojoj je potrebno tražiti stručan savjet ili smjernice unutar svoje organizacije.

Ako stranke ne postignu dogovor o postavljenom zahtjevu ili Vanjsko tijelo NKT-a zaključi da jedna ili više stranaka koje su uključene u postupak nisu spremne postupati ili sudjelovati u dobroj vjeri, Vanjsko tijelo NKT-a konzultirat će stranke oko korisnosti nastavka postupka. Ako stranke ili Vanjsko tijelo NKT-a zaključe da nastavak postupka neće na učinkovit način doprinijeti rješavanju konkretnog slučaja, Vanjsko tijelo NKT-a okončat će postupak.

Po zaključenju postupka, ne postignu li stranke dogovor, stranke o predmetu postupanja mogu komunicirati s javnosti. Međutim, informacije i stajališta  koje tijekom postupka iznese jedna stranka ostaju povjerljivi, osim ako druga stranka ne pristane na njihovo objavljivanje ili ako to nije u suprotnosti s odredbama mjerodavnog nacionalnog prava.

5 korak — izvještavanje o postupku

(Indikativni rok za dovršetak – tri mjeseca od zaključenja postupka)

Po zaključenju postupka i nakon savjetovanja s uključenim strankama, NKT će rezultate postupka učini dostupnima javnosti. NKT će pritom voditi računa o povjerljivosti osjetljivih poslovnih i drugih informacija.

Ako stranke postignu dogovor, Vanjsko tijelo pripremit će u dogovoru sa strankama prijedlog priopćenja o rezultatima postupka i dostaviti ga Tajništvu NKT-a radi objave.

Priopćenje sadrži identitet stranaka, datum kad je postupak pokrenut, opis predmeta o kojem se raspravljalo, radnje koje su poduzete tijekom postupka, prema potrebi stavove uključenih stranaka, korake koje je Vanjsko tijelo NKT-a poduzelo kako bi pomoglo strankama, informaciju o tome kada je dogovor postignut te po potrebi rokove praćenja provedbe dogovora. Informacije koje se odnose na sadržaj dogovora uključuju se samo ako na to pristanu obje stranke. Prema potrebi, priopćenje može sadržavati preporuke o provedbi Smjernica u konkretnom slučaju.

Ako stranke ne uspiju postići dogovor, ako se jedna ili obje povuku iz postupka ili ako Vanjsko tijelo NKT-a utvrdi da stranke nisu voljne uključiti se ili sudjelovati u postupku u dobroj vjeri, Vanjsko tijelo pripremit će prijedlog priopćenja i dostaviti ga Tajništvu NKT-a radi objave.

Priopćenje sadržava identitet stranaka, datum kad je postupak pokrenut, okvirni opis predmeta o kojem se raspravljalo, prema potrebi stavove uključenih stranaka, razloge zašto je Vanjsko tijelo NKT-a odlučilo da prijavljeni slučaj zahtijeva daljnje ispitivanje i korake koje je poduzelo da pomogne strankama, uključujući informacije o angažmanu stranaka u postupku. Prema potrebi, priopćenje može sadržavati preporuke o provedbi Smjernica u konkretnom slučaju, ako je isto primjenjivo i relevantno. Prema potrebi, priopćenje može sadržavati razloge zbog kojih nije postignut dogovor.

Vanjsko tijelo NKT-a omogućit će strankama da komentiraju nacrt priopćenja prije njegove objave, u roku od 14 dana od dostave nacrta priopćenja. Međutim, Vanjsko tijelo NKT-a ima diskrecijsko pravo odlučiti hoće li promijeniti nacrt priopćenja s obzirom na komentare stranaka.

Informacije kao što je identitet pojedinaca uključenih u postupak mogu se smatrati povjerljivima, posebice ako bi njihovo otkrivanje dovelo do rizika od odmazde, uključujući u odnosu na osobe povezane sa strankama u postupku. U takvim slučajevima, Vanjsko tijelo NKT-a može odlučiti da se u priopćenjima i drugim oblicima javnog komuniciranja o konkretnom slučaju ne obznanjuje identitet neke od stranaka u postupku.

NKT će pravodobno izvijestiti mjerodavni odbor OECD-a za ulaganja o rezultatima rješavanja konkretnog slučaja.

6 korak — provjera stanja/provedbe sporazuma

NKT će omogućiti praćenje provedbe postignutog dogovora u konkretnom slučaju i izdanih preporuka o provedbi Smjernica.

NKT će najmanje godinu dana nakon postignutog dogovora zatražiti pisano izvješće od stranaka ili sastanak sa strankama, koji se može održati s obje stranke zajedno ili sa svakom strankom posebno, kako bi se procijenio napredak provedbe obveza iz dogovora ili preporuka.

NKT će o rezultatima praćenja provedbe obveza iz dogovora objaviti priopćenje.