Konkretni slučajevi nisu pravni slučajevi, a NKT nije pravosudno tijelo. NKT ne može nametnuti sankcije, propisati naknadu niti prisiliti stranke da sudjeluju u postupku mirenja ili posredovanja. Rješavanje sporova putem NKT-a trebalo bi biti sporazumno i usmjereno na pronalaženje obostrano prihvatljivih rješenja koja su u skladu sa Smjernicama.
Nacionalna kontaktna točka rješava konkretne slučajeve prema usvojenim Pravilima postupanja.
Postupak pred NKT-om dobrovoljan je i besplatan za sve uključene stranke.
- dostupnost – podrazumijeva osiguravanje pristupa rješavanju konkretnih slučajeva podnositeljima bez naknade te uz jasne i jednostavne uvjete za podnošenje prijave i provođenje postupka te prikladnu fleksibilnost postupanja (npr. na daljinu)
- transparentnost i povjerljivost – postupanje u konkretnim slučajevima bit će transparentno kako bi se izgradilo povjerenje u postupak rješavanja konkretnog slučaja i promicala učinkovita provedba Smjernica. Ipak, postoje posebne okolnosti u kojima je opravdano čuvanje povjerljivosti određenih činjenica i argumenata koje su iznijele stranke, npr. zaštita osjetljivih poslovnih informacija poput poslovne tajne ili povjerljivost identiteta pojedinaca uključenih u postupak ako njihovo otkrivanje izlaže njih ili povezane osobe riziku od odmazde
- nepristranost i pravičnost – nepristranost u rješavanju konkretnih slučajeva, uz izuzimanje članova NKT-a koji su u mogućem sukobu interesa
- poštenje – sudjelovanje stranaka u postupku odvijat će se pod poštenim i pravičnim uvjetima
- predvidljivost – predvidljivost na temelju pružanja jasnih i javno dostupnih informacija o ulozi NKT-a u rješavanju konkretnih slučajeva, uključujući informacije o pružanju dobrih usluga, fazama procesa rješavanja konkretnog slučaja s okvirnim rokovima i kriterijima za početnu procjenu, očekivanjima u pogledu dobre vjere i povjerljivosti, prirodi postupka i njegovim mogućim rezultatima te mogućoj ulozi NKT-a u praćenju provedbe postignutog dogovora ili preporuka NKT-a među strankama
- postupanje u dobroj vjeri – postupak rješavanja konkretnog slučaja dobrovoljan je. Od svih stranaka uključenih u postupak očekuje se djelovanje u dobroj vjeri, što uključuje pravodobno reagiranje, poštovanje zahtjeva povjerljivosti informacija, kad je to potrebno i u skladu s načinima obrade predmeta NKT-ova, suzdržavanje od davanja netočnih informacija o iznesenom problemu i postupku, osobito u javnoj komunikaciji, suzdržavanje od prijetnji odmazdom nad strankama uključenima u postupak ili samim NKT-om, te istinsku posvećenost sudjelovanju u postupku radi pronalaženja rješenja za iznesene probleme u skladu sa Smjernicama, uključujući NKT-ovo ozbiljno razmatranje svake ponude dobrih usluga
- usklađenost sa Smjernicama – vođenje postupka i postizanje dogovora stranaka u skladu s načelima i standardima iz Smjernica.
Do danas su NKT-ovi zaprimili više od 600 prijava konkretnih slučajeva u vezi s problemima koji su se pojavili u više od 100 zemalja i područja.